Prowadzisz blog o modzie? Zobacz jak dotrzeć do wiernych czytelniczek
Moda jest bardzo ciekawym zagadnieniem – już z samej definicji jest to potrzeba identyfikowania się z innymi osobami poprzez naśladowanie ich w ubiorze i stylu bycia. Moda jest ściśle powiązana ze stylem, czyli potrzebą realizowania mody we własny sposób zgodny z naszymi psychicznymi potrzebami i komfortem.
A zatem osoby, które pragną być modne, kierują się inspiracjami pochodzącymi od osób znanych, według nich dobrze i niebanalnie ubranych, a jednocześnie poszukują własnego stylu ubierając się w sposób specyficzny dla siebie. Dawno temu kobiety również bawiły się w modę – wówczas nie istniały media, Internet, telewizja ani nawet telefony. Jedyne inspiracje modowe można było czerpać z ilustrowanych katalogów mody, z których kobiety brały wzorce, każąc sobie szyć szykowne suknie na wzór tych zagranicznych prezentowanych w żurnalach. Następnie prezentowały swoje kreacje na wystawnych przyjęciach, które organizowały, i na które były zapraszane. To właśnie przyjęcia i wszelkie spotkania towarzyskie były w tamtych czasach czymś na wzór dzisiejszej tablicy na Facebooku lub galerii zdjęć na portalu społecznościowym. Rolę żurnali stanowią zaś blogi modowe oraz ekskluzywne czasopisma modowe, które wyznaczają trendy.
Świat mody
Przynależność do świata mody od dawna pociągała kobiety. Nie każda z nas ma jednak możliwość zostania modelką i prezentowania ubrań od znanych projektantów, nie każda też ma na tyle wrodzonego talentu, by takim sławnym projektantem zostać. Wiele kobiet jednak interesuje się modą, błyskawicznie wychwytuje, a następnie powiela na sobie samych nowinki ze świata mody, kupując ubrania z markowych kolekcji. Rzecz w tym, że moda (jak każda inna dziedzina sztuki) fascynuje tylko wtedy, gdy możemy się nią pochwalić przed innymi znawcami mody. Dlatego tak ogromną popularność zrobiły w ostatnich lata portale społecznościowe, na których każda zainteresowana kobieta może wstawiać swoje zdjęcia w samodzielnie skomponowanych kreacjach. Można także pójść o krok dalej i założyć własny blog modowy – specjalne miejsce w sieci, na które będziemy regularnie wstawiać zdjęcia ciekawych stylizacji i opisywać je, pod kątem tego gdzie kupiłyśmy poszczególnie elementy garderoby, czym się zainspirowałyśmy przy tworzeniu tej stylizacji, i jaki jest nasz osobisty stosunek do niej. Samo stworzenie stylizacji i pochwalenie się nią to jedno. Opisanie jej, by odbiorcy zrozumieli na czym polega wyjątkowość tej stylizacji – to drugie.
Jak znaleźć wierne czytelniczki swojego bloga?
Z blogiem jest podobnie jak z wydaniem książki – zawsze znajdzie się ktoś gotowy ją przeczytać i ocenić, ale musi ona wreszcie wyjść z naszej szuflady. Trzeba więc najpierw stworzyć arcydzieło, a następnie puścić je w świat i równolegle zadbać o to, by jak najwięcej osób dowiedziało się o jego istnieniu. Zacznijmy więc od stworzenia bloga – napiszmy jedną, dwie ciekawe notatki, odnoszące się do aktualnej pogody, naszego stanu ducha, czy sytuacji na świecie. Opatrzmy je zdjęciami swoich stylizacji, wykonanymi przez profesjonalnego fotografa, lub przynajmniej porządnym aparatem. Cokolwiek robisz, rób to porządnie, najlepiej jak umiesz – byś sama w przyszłości nie miała zastrzeżeń do treści na swoim blogu.
Nie czekaj, aż pojawią się pierwsze czytelniczki – one nie wezmą się nagle znikąd! Wspomnij swoim znajomym poprzez podrzucenie im linku do bloga, że wystartowałaś z takim projektem – na pewno z ciekawości zajrzą na niego, i zapewne podadzą link dalej do swoich przyjaciół. W ten sposób grono twoich potencjalnych czytelników rozszerza się. Dbaj o komunikację z pierwszymi fankami – odpowiadaj na ich prywatne wiadomości, podaj maila, na który mogą do ciebie pisać, pokaż, że twój blog nie jest martwą strefą – jesteś tam, przeglądasz wpisy, odpowiadasz na komentarze i żyjesz życiem swojego bloga wraz z twoimi fankami!
Co zrobić, by zatrzymać przy sobie fanki?
Jeśli myślisz o długotrwałym prowadzeniu bloga, chcesz się w tym kierunku rozwijać – musisz poświęcać na niego jeszcze więcej czasu. Stworzenie dobrego cyklu fotek wymaga przygotowania stylizacji, wybrania pleneru, odpowiedniej pogody, zaangażowania kogoś do zrobienia kilku dobrych ujęć, a następnie obrobienia zdjęć w komputerze. Do tego warto dodać ciekawy wpis, który motywuje fanki do zdobywania kolejnych szczebli, podejmowania kolejnych wyzwań, zabawy modą. Warto pamiętać, że blog modowy nie powinien traktować wyłącznie o ciuchach – najpopularniejsze blogerki modowe to te, które dzielą się z fankami swoimi poglądami, problemami, opowiadają o swoim życiu i o tym, co się u nich dzieje. Od czasu do czasy zamiast stylizacji modowej umieść na blogu ciekawą poradę dotyczącą włosów czy diety, pochwal się gdzie ostatnio byłaś i co robiłaś. Fanki docenią to, że zawsze mogą być na bieżąco z tym, co się u ciebie dzieje!
Ważne jest to, aby nie popaść w rutynę – i to jest chyba najtrudniejsze w pracy blogerki. Jest to zajęcie pełnoetatowe, a czasem nawet całodobowe. Należy prowadzić swoje profile w mediach społecznościowych, uzupełniać blog modowy, dbać o kontakt z fanami i realizować współpracę z markami modowymi, które prędzej czy później zaczną zarzucać nas propozycjami. To zajęcie, któremu trzeba się poświęcić bez reszty, nie można tego robić pomiędzy pracą fryzjerki, a pisaniem licencjatu, w biegu pomiędzy pracą a randką. Oczywiście początkowo twój blog nie będzie dochodowy, a wręcz będzie pochłaniał więcej pieniędzy niż oferował. Jednak wraz ze wzrostem liczby followersów w mediach społecznościowych zacznie przynosić większy dochód, i prowadzenie bloga będzie mogło stać się pełnoetatowym zajęciem. Cały czas musisz też pamiętać o fankach – nie zaniedbuj ich i nie pozwalaj sobie na kilkudniowy brak aktywności w mediach, by fanki szybko o tobie zapomną. Dopóki istniejesz, dopóty zarabiasz!
Blog w twoim stylu
Najciekawsze blogi o modzie to te, których autorka jest osobowością charakterystyczną. Możesz na przykład pokazywać, jak wygląda życie młodej prawniczki w wielkim mieście prywatnie zafascynowanej wybiegami w Mediolanie. Możesz być wysportowaną, fit miłośniczką markowych ciuchów, oprócz stylizacji pokazującą też jak zdrowo żyć. Dziś wiele kobiet zbudowało swój sukces w mediach właśnie na wykreowaniu swojego niebanalnego stylu życia jako czegoś, do czego warto dążyć, i co warto łączyć ze swoimi pasjami. Blogerki modowe często pokazują czytelniczkom, że można w życiu iść na kompromis, i robić kilka rzeczy jednocześnie, a w dodatku robić je świetnie – łącząc przyjemne z pożytecznym.
Autorem artykułu jest firma Mayko – Agencja SEM. Firma prowadzi m.in. skuteczna kampanie reklamowe (głównie pozycjonowanie stron) w Internecie dla wielu znanych marek – również modowych.