Jak zabezpieczyć dokumenty w firmie

Jak zabezpieczyć dokumenty w firmie?

Choć daleko posunięta informatyzacja sprawia, że w firmach większość dokumentów przechowywana jest na twardych dyskach a także dyskach wirtualnych i przenośnych, to jednak wielu decyduje się na przechowywanie ważnej dokumentacji zarówno w formie elektronicznej, jak i papierowej, aby dodatkowo zabezpieczyć się przed awarią systemu czy serwera na którym zostały umieszczone rzeczone dokumenty. Stąd teczki firmowe są ciągle niezbędnym elementem w każdym przedsiębiorstwie.

Przechowywanie dokumentacji ZUS i US

Są takie dokumenty, których przekształcenie na postać elektroniczną wymaga uwierzytelnienia poprzez elektroniczny podpis. Ponieważ taka operacja wymaga odpowiedniego przygotowania firmowego systemu, to przedsiębiorcy decydują się w przypadku posiadanych dokumentów papierowych na prostszą opcję, a więc ich przechowywanie w szafach na dokumenty. Metalowe lub drewniane szafy są gwarantem, że ważna dokumentacja nie trafi w niepowołane ręce. Zabezpieczenie dodatkowo szyfrowanym zamkiem może chronić szczególnie wrażliwe firmowe dane. Z pewnością do takiej szafy trafią wszelkie dokumenty z klauzulą poufne. Zabezpieczenie szafy na dokumenty zamkiem jest wręcz koniecznością, ze względu na przepisy o ochronie danych osobowych.  

Systematyzowanie dokumentacji firmowej – łatwiejszy dostęp do dokumentów

Wykorzystanie różnych kolorów teczek firmowych z logo pozwoli na łatwiejszą segregację dokumentów. Każda kategoria rachunków, faktur, rozliczeń podatkowych, czy z ZUS, a także rozliczeń VAT może mieć inny kolor. Dzięki temu dotarcie w razie potrzeby do określonych dokumentów jest znacznie szybsze, w sytuacji, gdy nie została wykonana ich kopia zapasowa w formie elektronicznej. Teczki firmowe powinny być wyposażone w logo, mogą być także okraszone wybraną grafiką. Projekt okładki można wysłać w formie elektronicznej, a dzięki drukowi cyfrowemu i offsetowemu można liczyć na najwyższą jakość wykonania i odpowiednie zabezpieczenie dokumentów np. przed żółknięciem. Można zdecydować się na teczki pokryte powierzchniowo lakierem UV. Wersja błyszcząca nadaje się do schowania w niej propozycji umowy, która chce się zawrzeć z kontrahentem, choć wybór matowej wersji może być równie dobry, a wszystko tak naprawdę jest kwestią gustu i preferencji.  

Estetyka przechowywania ma znaczenie

Umieszczanie dokumentacji w segregatorach i foliowych koszulkach jest bardzo częste, jednak równie dobrze można umieścić je w firmowych teczkach. Dzięki wybraniu odpowiednio zabezpieczonej, twardszej tektury, można ochronić dokumenty przed zniszczeniem czy zgnieceniem, a przecież często przechowywane w teczkach dokumenty to także wydrukowane i przygotowane wzory umów zawieranych z klientami, które muszą prezentować się nienagannie zarówno pod względem graficznym, treściowym, jak i estetycznym.

Zabezpieczenie dokumentów firmowych ma fundamentalne znaczenie z kilku powodów. Pierwszym z nich jest wymagany przepisami okres przechowywania dokumentacji rozliczeniowej z ZUS i Urzędem skarbowym – odpowiednio 10 i 5 lat, jak i dokumentów pracowniczych, w zależności od daty zatrudnienia. Jeśli nastąpiło ono przed 1999 r. to okres przechowywania dokumentacji wynosi 50 lat. W przypadku pracowników zatrudnionych po 1999 r. – po przesłaniu raportu informacyjnego do ZUS, dokumentacja musi być przechowywana przez 10 lat, podobnie jak tych, zatrudnionych od 2019 r. Dlatego w przypadku tradycyjnej lub mieszanej formy jej przechowywania warto zaopatrzyć się w teczki firmowe. Przydadzą się również na umowy czy wykonywane projekty.              

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij